Välkommen till
Gotlands Bryggeri!

Eftersom den här webbplatsen innehåller information om alkoholhaltiga drycker så måste vi försäkra oss om att du är 20 år, eller äldre.

Sökes: Brand Activation Manager

1/1

Om du är bäst lämpad att anta utmaningen i att utveckla morgondagens möte mellan varumärke och människor, där din insats efterlämnar oförglömliga upplevelser, så är tjänsten din!    

Gotlands Bryggeri är ett av Sveriges främsta bryggerier där kvalité, innovation och smaker står i fokus, något som genomsyrar varje led inom företaget.  Vi strävar efter att ständigt utvecklas och bli bättre, hitta nya vägar samt växa som team och som företag. De kommande åren går vi in i en ny, spännande fas där vi bl.a. bygger ett nytt bryggeri på Gotland.

Vi söker en Brand Activation Manager till marknadsteamet på Gotlands Bryggeri. I rollen kommer du att ansvara för utvecklingen och genomförande av upplevelsebaserade marknadsföringsinitiativ, och blir därmed en viktig länk mellan marknad, sälj och kundledet. Tillsammans med produktchef och övriga i marknadsteamet bidrar du i utvecklingen av både de långsiktiga varumärkesstrategierna samt ansvarar för den årliga aktivitetsplaneringen. Du skapar en strategisk konkurrensfördel för företaget och ger Gotlands Bryggeri en ledande position inom vårt område.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Utvecklar, planerar, genomför och följer upp företagets upplevelsebaserade marknadsföringsinitiativ ex. mässor & roadshows
  • Är övergripande ansvarig i att driva projektorganisationer bestående av interna och externa deltagare. Du är primär kontakt och kravställare mot externa byråer och andra aktörer i genomförandet
  • Aktivt samverkar med vår säljkår och kunder i restaurangmiljö för att optimera produktmix hos befintliga kunder
  • Primär kontakt med restaurangsäljkår nationellt i Sverige för lanseringar av nya artiklar, utbildningar av säljkår och kund
  • Ansvarar för uppföljning mot avtalsmålsättningar, budgetering etc.
  • Leder olika interna och externa projekt
  • Samverkar i utvecklingen av både de långsiktiga varumärkesstrategierna och ansvarar för den årliga aktivitetsplanen för produktserierna Bulldogs & Wisby
  • Bedriver aktiv omvärldsbevakning av externa upplevelsebaserade marknadsföringsinitiativ


Rollen innebär kontakt med många olika externa och interna kontakter av väldigt skiftande karaktär, vilket ställer krav på hög social kompetens i att bemästra de dagliga utmaningarna. Arbetsdagarna är mycket omväxlande - en och samma dag kan innehålla en strategiworkshop på bryggeriet på eftermiddagen och genomförande av en Beer Makers Dinner på kvällen. Rollen kommer att innebära såväl representation som arbete i festmiljöer.

Under en stor del av året kommer rollen att inbegripa resor, primärt inom Sverige (kan även inbegripa resor utomlands) och även kvälls-/helgarbete. Körkort är därför ett krav.

Vi vill att du har:

·       Avslutad högskoleutbildning eller liknande med dokumenterad erfarenhet inom projektledning

·       Dokumenterad erfarenhet av att arbeta med dryck, företrädesvis öl

·       Minst 5 års arbetslivserfarenhet, varav minst 2–3 år inom ett eller flera av nedanstående områden; Brand Activation Manager, produktchef inom FMCG med god erfarenhet av event och evenemangsproduktion eller som projektledare på en eventmarketing byrå

·       God kunskap om funktionaliteten och drivkrafterna inom, digitala i allmänhet, och sociala medier i synnerhet

·       Väldigt god känsla och insikt för hur restaurangbranschen fungerar, antingen via kontakter, samarbeten eller egen praktisk erfarenhet

·       Flytande i svenska i tal och skrift

·       Obehindrad hantering av Officepaketets huvudsakliga verktyg (Word, Excel, PowerPoint)

Personliga egenskaper som behövs i den här rollen:

Som person förväntar vi oss att du är prestigelös med hög stresströskel i kombination med förmågan att prioritera då arbetet periodvis är väldigt intensivt. Du har en social och driven personlighet som attraheras av att löpande etablera och underhålla interna och externa relationer. Att arbeta pragmatiskt med ett kommersiellt förhållningsätt till ditt uppdrag – det är den långsiktiga affärsframgången som är vårt mål. Du drivs av utmanande uppgifter men har inga problem av att jobba ad hoc basis då du har ett praktiskt och lösningsorienterat sinnelag.

Din ansökan

Vi tar tacksamt emot ditt CV samt personliga brev där du beskriver dina kompetenser, erfarenheter och resultat på ett utförligt sätt. Vi kommer att gå igenom ansökningarna efter hand, men kommer inte ge besked eller bjuda in på intervju förrän efter att ansökningstiden är slut.

Som ett led i att säkerställa hög kvalitet på våra rekryteringsprocesser vill vi uppmärksamma sökande att slutkandidater efter sitt godkännande kan omfattas av en bakgrundskontroll.

Samtliga tjänster på Spendrups omfattas utav kollektivavtal vilket ger dig avtalsenliga villkor gällande semester, lön, pension, sjukfrånvaro etc. De avtal vi går under är Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Livsmedelsarbetareförbundet.

Sista ansökningsdag:  15 mars 2019
Varaktighet/arbetstid: snarast, enligt överenskommelse 
Placeringsort: Vårby, Stockholm alt Visby Gotland. Resor tillkommer i arbetet.
För mer information om tjänsten: kontakta Mikael Mossvall, vd Gotlands Bryggeri (
mikael.mossvall@gotlandsbryggeri.se tfn; 070-774 6089)

Skicka in ansökan här.